Didactiek is onderwijskunde. Het is de theorie van kennisoverdracht, aanleren van vaardigheden en inzicht. Daarbij staat de vraag centraal hoe de leerkracht er voor zorgt dat de leerling leert.
Didactiek behandelt de regels en de kunst van het onderwijzen. Het geeft handvatten voor het motiveren van leerlingen en het goed opbouwen van lessen. Binnen onze school staat didactiek centraal. Wij zijn een school waarbij van leerkrachten verwacht wordt dat zij in staat zijn tot zelfreflectie. Wat kan jij anders doen, wanneer iets niet lukt? Hoe komt het dat een leerling iets niet begrijpt? Hoe heb jij de uitleg gegeven?
Altijd eerst kijken naar het eigen handelen, jezelf of juist elkaar als collega's een spiegel voorhouden. Zo leren wij op onze school met én van elkaar. Niet alleen van onze leerkrachten, maar ook van de intern begeleiders en de directie verwachten wij deze lerende houding. Zelfreflectie stelt ons in staat om te blijven leren en als team in ontwikkeling te blijven. Het hangt samen met onze teamcultuur, waarbij wij een professionele omgang met elkaar heel belangrijk vinden.
Vanaf schooljaar 2022-2023 gaan wij over op een nieuwe rekenmethode, namelijk Wereld in Getallen 5 (WIG5). Dit is een nieuwe, actuele methode die preventief en uitdagend is én leerlingen maximale ondersteuning biedt. Wij gaan deze nieuwe methode dit schooljaar onder begeleiding van een ervaringsdeskundige implementeren en zoeken in geval van vraagstukken tevens aansluiting bij collega-scholen, die al met deze methode werken. Wij willen onze rekenopbrengsten vergroten. In combinatie met goede didactiek en focus op instructie denken wij hieraan te kunnen voldoen.
De school heeft onlangs de methode Flits aangeschaft. Een leesmethode, gericht op de ontwikkeling van het technisch lezen. Deze methode sluit aan bij de visie van onze school en is een instrument om onze leesopbrengsten te vergroten. Ook is het team geschoold m.b.t. deze methode. Een moderne, nieuwe methode, waarmee wij vanaf groep 3 tot en met groep 8 werken.
We vinden het uitermate belangrijk dat leerlingen zich veilig voelen op school. Daarom gaan wij vaak met hen in gesprek over onderwerpen, gerelateerd aan veiligheid. We besteden gedurende de week veel tijd en aandacht aan de sociaal en emotionele ontwikkeling. Om leerlingen hierin te ontwikkelen, maken we gebruik van de methode Kwink. Hierbij komen leerlingen met verschillende thema's en met divers gedrag in aanraking, waarbij het belangrijk is dat leerlingen gedrag leren herkennen en op een gepaste wijze kunnen reageren. In de school zijn de bijbehorende Kwinkslagen (gedragsregels) zichtbaar aanwezig en verwijst het team hier ook naar, bijvoorbeeld wanneer er iets op het plein gebeurt. Wij spreken met het team eenzelfde taal, passend bij deze methode. Dit doen wij vanaf groep 1 tot en met 8, waardoor een doorgaande lijn zichtbaar wordt. Voor leerlingen is dit voorspelbaar en dat vinden wij belangrijk.
Met het feit dat de bibliotheek uit het dorp verdwijnt heeft zich een nieuwe kans aangedragen. Dit resulteert in het inzetten van de bibliotheek op school. In de school is er één centrale uitgebreide boekencollectie waar de kinderen boeken kunnen kiezen om te lezen. Daarnaast is er een leesconsulente vanuit de bibliotheek aan onze school verbonden die aan leespromotie doet en o.a. naar aanleiding van de wensen van de leerlingen nieuwe boeken aanlevert. Zij komt minimaal twee keer per maand op school. Lezen is een belangrijke vaardigheid en met de komst van de digitale middelen lezen kinderen minder boeken. Daarom steken wij graag in op het stimuleren van het lezen. We hopen met de bibliotheek op school het lezen meer onder de aandacht te kunnen brengen en de kinderen te motiveren om te lezen. Ook hebben wij als school veel aandacht voor bijvoorbeeld De Kinderboekenweek, om de leesvaardigheid van onze leerlingen te stimuleren, maar vooral ook om hen te laten ervaren hoe leuk lezen kan zijn!
Wij willen leerlingen op een goede manier voorbereiden op hun toekomst. In de huidige maatschappij neemt de digitalisering een belangrijke plaats in. Wij zoeken om deze reden naar een optimale inzet van digitale middelen. Dit betekent niet dat alles digitaal moet, maar dat wij hier juist beredeneerde keuzes in maken. Door te werken met Chromebooks en Google for Education bieden wij onze leerlingen een platform om op veilige wijze kennis te maken met digitaal werken. Hierbij kunt u denken aan het online werken met een weektaak, bestanden opslaan in de Cloud, zelf websites maken, enz. Door dit in een beveiligde en vertrouwde omgeving te doen, kunnen kinderen experimenteren en ontwikkelen zonder dat de privacy in het geding komt.
Samen met de partijen OINK! en Vandaag vormen wij een kindcentrum. Er ligt een uitdaging en kans in de afstemming en samenwerking als partners. Hierin liggen zeker nog kansen, die wij optimaal willen gaan benutten. Er is o.a. een logopediste gehuisvest binnen ons MFC, wat de mogelijkheid biedt om logopedie onder schooltijd te verzorgen. De lijntjes en afstemming tussen logopedie en school zijn hierdoor kort.