Onze school is een samenwerkingsschool die tot stand is gekomen door een fusie van een openbare en een Christelijke school. De uitgangspunten, zoals deze gelden voor de scholen van OPO Furore en PCBO Smallingerland, vormen de basis voor de identiteit en het schoolklimaat.
Iedereen is, ongeacht afkomst, godsdienst, seksuele geaardheid of etniciteit welkom. In het leef- en leerklimaat van onze school is het belangrijk dat leerlingen, collega's en ouders respectvol (leren) omgaan met anderen en andersdenkenden.
Wij zien hierin voor onze samenwerkingsschool een mooie kans: Iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk. Wederzijds respect wordt mede vormgegeven door expliciete aandacht voor levensbeschouwelijke- en maatschappelijke normen en waarden van de democratische beginselen, zoals vastgelegd in de (Grond)wet en internationale verdragen.
Het openbaar onderwijs stimuleert kinderen tot onafhankelijk denken en leert kinderen verdraagzaam te zijn naar anderen. Hierdoor worden zij bewuste, actieve en waardevolle burgers van onze samenleving, waardoor zij verantwoordelijkheid nemen voor de maatschappij. Nu, en in de toekomst. Op school gebruiken wij de methode Trefwoord om het levensbeschouwelijk onderwijs vorm te geven.
Naast de lessen levensbeschouwelijke vorming (voor alle leerlingen), krijgen leerlingen vanaf groep 5 t/m 8 ook lessen godsdienstonderwijs (gvo) of lessen algemeen levensbeschouwelijke vorming (hvo), passend bij de levensbeschouwing van onze populatie. Ouders en leerlingen hebben hierin gezamenlijk keuzevrijheid. Aan onze school zijn twee vakdocenten gekoppeld, die deze lessen verzorgen.
Daarnaast is aan onze school een Identiteitscommissie verbonden. Deze commissie 'bewaakt' in principe de balans tussen beide identiteiten. Er is sprake van een evenredige verdeling van zowel Christelijke als openbare identiteit onder de ouders die deel uitmaken van deze commissie. Daarnaast hebben twee teamleden zitting in deze commissie. De commissie is niet leidend ten aanzien van het aanbod dat op school gegeven wordt, maar wordt wel op de hoogte gehouden door de teamleden die zitting hebben in de commissie (bijvoorbeeld over de Kerst- of Paasvieringen). Bij vragen of eventuele geschillen kan deze commissie optreden als bewaker van de identiteit van de school.