bestaat gemiddeld uit 25 leerlingen en is modern ingericht. Ieder lokaal is goed geventileerd, heeft voldoende natuurlijk licht en er is ruimte om je rustig op je werk te concentreren. De lokalen van de midden- en bovenbouw hebben een bovenverdieping, waar met name zelfstandig gewerkt wordt.
De onderbouw
Onze school groeit en daar zij wij blij mee. Vanaf schooljaar 2022-2023 werken wij met twee kleutergroepen, waardoor wij optimaal kunnen samenwerken en kinderen zo goed kunnen volgen en begeleiden. Onze kleutergroepen starten 'klein', met ongeveer 17 leerlingen per groep. Gedurende het schooljaar stromen de groepen langzaam vol, naar ongeveer 27 leerlingen per groep einde schooljaar 2022-2023.
In beide groepen 1/2 wordt er gewerkt a.d.h.v. de moderne onderwijsmethode Onderbouwd. En methode waarbij de nadruk op spel en directe instructie ligt.
De focus ligt voor de leerlingen uit groep 2 al wat meer op een voorbereiding richting het schoolse leren van groep 3, maar is er tevens nog voldoende ruimte om volop te spelen en om echt kleuter te zijn! Want juist zo leren deze kinderen het beste. Knutselen, zingen, lezen, dansen en niet te vergeten; buiten spelen! Het zijn voorwaarden om een kind tot leren te laten komen.
Onze kleuters worden op allerlei manieren uitgedaagd om de eigen ontwikkeling te stimuleren en nieuwe vaardigheden te oefenen en te verbeteren.
..Stonden er twee scholen in Rottevalle, een openbare school Yn'e Mande en een christelijke school de Finne. Met de krachten gebundeld geven wij onderwijs nu samen vorm als samenwerkingsschool, waarin zowel de denominaties openbaar en christelijk zich thuis voelen. Benieuwd hoe wij dit doen? Kom eens langs!
In groep 3 leren de leerlingen veel nieuwe dingen. Het is de groep waar de leerlingen leren lezen, schrijven en rekenen. De overgang van groep 2 naar groep 3 is best een grote stap. Hier zijn wij ons terdege van bewust. Groep 3 is om deze reden ook beneden in het schoolgebouw gevestigd. Zo is er een soepele en natuurlijke overgang van groep 2 naar groep 3. Even extra naar buiten, spelen in hoeken of in het naaste lokaal, dit is eenvoudig te realiseren op deze manier. Want hoe belangrijk is een goede balans tussen in- en ontspanning? Volgens is uitermate belangrijk! Door coöperatief te werken leren leerlingen van én met elkaar.
Het eerste half jaar is de leerkracht vooral bezig met de competentie 'leren leren'. Hoe gaat dat in onze groep? Hoe leren wij met en van elkaar? Hier is veel aandacht en ruimte voor, zodat leerlingen steeds beter weten wat er van ze verwacht wordt. Ook vakken gericht op natuur en milieu, muziek en creatieve vorming krijgen ruime aandacht. En wat te denken van Fries? Waar dit in de onderbouw 'ongemerkt' gegeven werd, krijgt dit vak ook in deze groep zijn vervolg. Fries lezen, luisteren en spreken zijn hierbij belangrijk.
Dit schooljaar werken wij met een extra groep, groep 4/5. Werken met een combinatiegroep is voor ons niet nieuw. Nadat in groep 3 een stevige basis is gelegd, wordt hier in groep 4/5 een vervolg aan leren en ontwikkelen gegeven. Net als in groep 5/6 ligt de focus op de basisvakken: rekenen, lezen en taal. Ook in groep 4/5 is er ruimte voor extra begeleiding en ondersteuning, zowel voor leerlingen die meer nodig hebben als voor leerlingen die juist meer aankunnen. Het werken in projectgroepen (voor meerbegaafde leerlingen) wordt schooljaar 2022-2023 stevig neergezet. Onze leerlingen verdienen maatwerk en hierop ligt dan ook onze focus. Dit is passend binnen het coöperatief onderwijsconcept. Steeds kijken wat een leerling nodig heeft en welke rol de leerkracht hierin heeft. Alles begint bij een goede, klassikale instructie, waarna iedereen op zijn eigen niveau aan het werk gaat en zo werk aan zijn of haar eigen leerdoelen. Samenwerken zetten wij in als doelgericht middel, om de leeropbrengsten van alle leerlingen te vegroten.
In deze groep ligt de focus op rekenen, taal en lezen en er is veel tijd en ruimte ingericht voor extra instructies en ondersteuning (behoefte van de groep), o.a. gegeven door onze onderwijsassistente en door een collega-leerkracht. Door een intensief en rijk aanbod, goede instructies en lessen waarbij afstemming en differentiatie hoog in het vaandel staan, werken wij toe naar opbrengsten die passend zijn bij onze leerlingpopulatie. Wij streven er naar leerlingen mee te geven wat zij verdienen. Daarnaast vinden wij het ook voor deze groep erg belangrijk de balans tussen in- en ontspanning goed te laten zijn. Ook in deze groep is er aandacht voor vakken als natuur- en milieu, aardrijkskunde, muziek, Friese les en creatieve vorming.
Ons doel is; leerlingen zo goed mogelijk voorbereiden op het vervolgonderwijs. Net als in groep 4/5 en 5/6 werken wij ook in deze groep hard aan o.a. het vergroten van de rekenvaardigheden, taal- en leesvaardigheden. Wij streven ernaar een uitstroom te realiseren, die aansluit bij de optimale mogelijkheden van onze leerlingen. Wij willen uit onze leerlingen halen wat er in zit, vinden dat zij hier recht op hebben. Wij zijn ambitieus en werken hierin nauw samen met de ouders én de leerlingen. Zij worden betrokken bij dat wat zij moeten leren en het waarom. Welke wensen hebben zij zelf? Met welke competenties willen zij de basisschool verlaten? Wij gaan hierover met onze leerlingen in gesprek. Leren wordt vergroot (zo weten wij uit onderzoek) door verschillende hersengebieden te activeren. O.a. muziek, maar ook creatieve vorming, Fries, geschiedenis en aardrijkskunde zijn o.a. ook vakken waar wij aan werken. Op competenties zoals 'zelfstandigheid' en 'plannen en organiseren' doen wij tevens een groot beroep. Dit maakt dat leerlingen met voldoende bagage onze school verlaten.
De IEP-eindtoets wordt in groep 8 gemaakt en er wordt afgesloten met een musical en schoolkamp voor de gehele groep 7/8.
Wij streven ernaar dat leerlingen terug kunnen blikken op een fijne, vertrouwde en vooral ook uitdagende basisschooltijd.